Artikeloverzicht oktober 2000

De virtuele organisatie

Thema: De virtuele organisatie
De toekomst zal worden gekenmerkt door een virtuele wereldwijde markt waar iedere leverancier iedere afnemer kan ontmoeten. Technisch geavanceerde goederen produceren kan iedereen, overal. Producten zullen gemaakt worden in relatief complexe ketens (netwerken) van zelfstandige bedrijven die elk een stukje van het totale proces uitvoeren.


Thema artikelen

Onder invloed van internet ontstaan nieuwe partnerships tussen leverancier en klant, maar ook geheel nieuwe manieren van zakendoen. Het aantal elektronische marktplaatsen groeit in een recordtempo. Wat is de impact van extended enterprise-activiteite


Overige artikelen

De transformatie van een traditionele, ge ntegreerde organisatie naar virtuele netwerkstructuren vereist dat managers afscheid nemen van hun vertrouwde 'dominant general management logic' en een nieuwe toekomstvisie kiezen. In dit artikel bespreekt H
Het onderscheid tussen maatwerk- en standaardsoftware vervaagt. Er bestaan verschillende typen oplossingen, maar een eenduidige classificatie ontbreekt. In dit artikel stellen Erwin Drees en Reinold van Bruggen een nieuwe indeling van softwareproduct
Organisaties moeten hun strategische keuzes voor een productgerichte, marktgerichte dan wel klantgerichte benadering consequent doorvertalen naar de inrichting van bedrijfsprocessen en informatievoorziening. In dit artikel stellen de auteurs, aan de
In toenemende mate besteden organisaties de ontwikkeling en het beheer van software uit aan een daartoe gespecialiseerd bedrijf. Randvoorwaarden voor succes zijn heldere afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en aansluiting van de processen
De business-to-business-handel verwacht veel van e-commerce. Henk Jan Pels bespreekt in dit artikel de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich zouden kunnen voltrekken. Die snelheid is - meer nog dan de precieze richting van de technologische ontwikk
Een karakteristiek van een virtuele organisatie is de verdeling van eigendom, macht en loyaliteit binnen het netwerk. Dit beperkt de Gateway, een fabrikant die voor klanten optreedt als tussenpersoon naar partners in het netwerk, in zijn vrijheden in
 
Evenementen van SAI, NGI en BIM Media Evenementen van SAI, NGI en BIM Media
De volledige agenda
 
 
A+ / A-