Artikeloverzicht oktober 2002

Procurement

Thema: Procurement
Procurement staat bekend onder verschillende noemers: uitbesteding, strategic sourcing, publiek-private samenwerking en innovatief aanbesteden.

En ook over de invulling van het begrip wordt verschillend gedacht. Reden genoeg voor een themanummer. Over soorten klant-leverancierrelaties en een model voor uitbesteden. Maar vooral ook over de problemen met uitbesteden bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en ervaringen bij de Belastingdienst.


Thema artikelen

Procurements en dus ook klant-leverancierrelaties zijn van alle tijden, in de IT-sector net zo lang als er hardwareleveranciers zijn. Kodaks uitbesteding van IT-diensten aan Businessland, Dec en IBM in 1989 is in de literatuur veel genoemd als de eer
Ook na de contractondertekening vraagt uitbesteding aandacht. De organisatiestructuur van uitbestedende bedrijven moet worden aangepast. Dit heeft invloed op de verantwoordelijkheden en het takenpakket van de Chief Information Officer, de informatiem
ICT-beheer valt uit te besteden, de verantwoordelijkheid ervoor niet. Het realiseren van de voordelen van outsourcen is niet eenvoudig. De auteur presenteert do’s en don’ts. Er zijn drie fasen te herkennen in een uitbestedingstraject.
In 1997 besteedde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het beheer van het netwerk uit. De auteur beschrijft de lastige, complexe relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In 1989 privatiseerde het rekencentrum van Rijkswaterstaat (RWS).
De Belastingdienst zocht een methode om welbewust te leren uitbesteden. Ook wilde de dienst complexiteit en onzekerheid beheersen en niet reduceren. Het Centrum voor Informatie en Communicatie Technologie (B/CICT) is een facilitaire directie binnen h


Overige artikelen

SPI-trajecten kosten het nodige aan tijd en geld. De auteurs doen verslag van wat een traject bij de Vereniging van Kamers van Koophandel opleverde. De Vereniging Kamers van Koophandel (VVK) is het facilitaire bedrijf van en voor de Kamers van Koopha
Zodra de tijdsdruk in projecten stijgt, worden reviews al snel overboord gezet. Met een kwantitatieve benadering kan een projectmanager de optimale hoeveelheid tijd bepalen die aan reviews moet worden besteed. Bij de ontwikkeling van een applicatie o
De balanced scorecard is een veel gebruikt instrument voor prestatiesturing. Het invoeren en gebruik ervan blijkt echter geen sinecure te zijn. E n van de voornaamste knelpunten is het formuleren van geschikte prestatie-indicatoren. De balanced score
Bij het uitdragen van het ASL-gedachtegoed wordt vaak de vraag gesteld wat het verschil is tussen ASL en CMM of Itil, of wat je waar toe zou moeten passen. De auteur belicht verschillen, overeenkomsten en het gebruik van ASL en CMM. Het Software Engi
 
Evenementen van SAI, NGI en BIM Media Evenementen van SAI, NGI en BIM Media
De volledige agenda
 
 
A+ / A-