Ultrabook rukt op

Maar liefst 43 procent van de afzet van laptops valt over 4 jaar in de nieuwe categorie ultradunne, lichte en energiezuinige laptops, bekend onder de naam Ultrabooks.
Nu nog bestaat slechts 2 procent van de verkochte laptops uit Ultraooks, volgens cijfers van IHS. Volgend jaar stijgt dat aandeel al naar 13 procent en in 2013 naar 28 procent.

Volgens de analist van IHS hebben de producenten goed begrepen dat laptops sexyer en aantrekkelijker voor de consument moeten worden om de afkalving van de positie van het notebooksegment in de totale pc-verkopen te stoppen. De verkoop van laptops staat flink onder druk door de opkomst van tablets en netbooks. De verkoop van laptops groeit de komende jaren jaarlijks met 10 procent, terwijl de tablets een jaarlijkse groei van 42 procent vertonen, verwacht IHS.
Dun, zuiniger en snelle opgestart

De term Ultrabook wordt sterk gepromoot door Intel. De categorie omvat laptops die maximaal 2 centimeter dik zijn en voorzien van een volwaardig pc-besturingssysteem. Zij kunnen echter in tegenstelling tot klassieke laptops, in enkele tientallen seconden opstarten onder meer door gebruik te maken van solid state geheugen. De ultrabook moet ook minimaal 8 uur kunnen werken op een enkele batterijlading.

De komst van Windows 8, dat gericht is op zuiniger energiegebruik en snel starten, geeft in combinate met nieuwe Core chips een impuls aan de verkoop van ultrabooks, verwacht Intel.



Bookmark and Share

Geef uw mening Er zijn nog geen stemmen uitgebracht
 
Evenementen van SAI, NGI en BIM Media Evenementen van SAI, NGI en BIM Media
De volledige agenda
 
 
A+ / A-